mandag 29. juni 2009

10.09.2004: Jommen sa jeg India

Vi er tilbake i India, Gus og jeg. Og det merker vi godt. Jeg har allerede blitt syk, frisk igjen, påkjørt og fått lopper i senga.

Denne gangen reiser vi i et større foelge, seks er vi tilsammen. Heldigvis har vi hver vår agenda - min er som kjent å gjøre feltarbeide for masteroppgaven min om nyreligiøse pilegrimer i India. Hittil ser det ikke ut til å bli særlig vanskelig å finne informanter..:) Akkurat nå bor vi alle seks på et hotell med aircondition og lopper i senga. Det er ikke så plagsomt som man skulle tro, og i morgen skal vi flytte fra våre nye, hoppende venner.

Forleden ble jeg påkjoert av en motorsykkel. Det var på vei til Baha'i-tempelet, og det var ganske skummelt. Føreren kjørte bare videre, og jeg lå og sprellet i en kuruke med ti nysgjerrige og hjelpsomme indere rundt meg. Resultatet var heldigvis bare en blåsvart legg og noen skrubbsår, og enda mer respekt for den indiske trafikken.

Delhi er fortsatt en stressende og forurenset by, men den har sin sjarm. Både Qutb Minar og lotustempelet har jeg besøkt med stor entusiasme, selv om jeg har vært der før. Men vi har tilbragt fem dager her naa, og det er jammen nok. Man kan ikke se stjernene om natta på grunn av smog, og man kan ikke gå ut om dagen på grunn av heten. Så i morgen drar vi med nattoget til McLeodGanj for å fryse og spise momo og gå tur i fjellet og pludre med de tibetanske munkene og muligens hilse på Dalai Lama.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar