søndag 27. september 2009

Ayurvedisk aften

Vi treffer de to massørene på stamkaféen, Spicy Bites, hvor de har et lite kontor. Derfra tar de oss med gjennom et mørkt smug, og gjennom fellesarealene i et bolighus i betong. Der, i hjørnet i første etasje skal vi altså masseres. Jørn blir pekt inn på et rom, og den mannlige massøren følger ham. Selv blir jeg sittende litt mens min jente forbereder seg. Rommet er lite og passe varmt. Grønnmalte murvegger som flasser litt enkelte steder, en enkel, svak sparepære høyt oppe på den ene veggen gir et ganske fint, dempet lys. Massasjebenken er nydelig. Den er i mørkt tre, litt sent attenhundretall-aktig. En liten pute og et rent håndkle ligger klart der. Først tar jeg av meg til undertøyet og får en intens hodemassasje. Hodet mitt blir massert, gnidd, løftet og vridd i et kvarters tid - hodebunn, tinninger, nakke. Det hele med en sterk kamferolje, slik at det svir kjølig og behagelig i hodebunnen og jeg nesten blir rusa av den sterke lukta. Derretter masserer damen ryggen og nakken med olje, lenge. Hun bruker god tid på knuter i nakken - påført, antakelig, av en tjuekilos ryggsekk jeg har det med å bære på - og hver enkelt arm. Hun drysser godt med olje nedover armen før hun gnir og masserer i kraftige strøk, hun sørger til og med for å olje meg og massere meg mellom fingren. En gang eller to i løpet av denne prosessen går strømmen, og jeg sitter i stupmørket og får gnidd armene med olje. Det er ganske koselig.

Jenta forklarer på manglende engelsk at jeg må ta av undertøyet før jeg legger meg på magen på benken. Jeg har visst det, men glemt, at Keralamassasje ikke er for veldig sjenerte folk. Ryggen og rumpa og bena blir gnidd med olje av kyndige hender. Både hver for seg og i faste, harde bevegelser fra fotblad til skulder. Punkter blir trykket på, myk knaing og hard klemming avløser hverandre. Dette kjennes veldig sunt ut.

Forsiden får samme behandling, systematisk og vel innøvd, kjennes det som. Jenta har både utdannelse og erfaring, og bedriften har godt rykte. Så godt rykte at da paret var på ferie i hjemstaten Kerala i noen uker var det noen amatører som startet en massasjesalong under samme navn like i nærheten. De måtte visst gi seg.

Jeg er totalt avslappa, i en velværerus, når det er på tide med ansiktsbehandling. Først smøres ansiktet inn med en tjukk, duftende olje, som blir tørket av med bomull før en rensekrem og deretter en fuktighetskrem blir lagt på.

Jenta fjerner forsiktig puta fra under nakken min. Hun henter et stativ - det matcher den nydelige benken - hvorfra det henger en metallbeholder. Hun justerer en stund slik at bomullstrådene som henger fra hullet i beholderen henger nøyaktig over punktet midt i panna mi. Jeg får fuktige bomullsdotter over øynene, og venter. Først kjenner jeg det nesten ikke, den kroppstempererte oljen som renner jevnt i en tynn stråle ned i panna mi. Etterhvert kjenner jeg det bedre. For et eventyr av en fysisk opplevelse. Noen ganger kommer det mye olje på en gang. Den er tung, og kjennes som en hjelm som ligger over panna. Andre ganger svinger jenta litt på beholderen, systematisk og jevnt, fram og tilbake eller sirklende inn punktet kalt det tredje øyet. Hun bytter temperatur på oljen. Den er varm og prikkende, kjølig og svalende, kroppstemperert og nærmest i ett med panna om hverandre. Duftene endres også innimellom. Etter tre kvarter liggende slik, under en jevn stråle med olje, er det over. Jeg er så avslappa og kraftløs at jeg trenger hjelp til å reise meg. Jeg får et håndkle rundt kroppen og blir sendt i dusjen, et vanlig indisk bad i betong uten noe mikkmakk, med en engangsporsjon shampoo og en liten såpe. Dusjen er kald. Det er også en skjønn opplevelse.

Det kjennes fortsatt, neste kveld, som om dette er noe av det snilleste jeg kunne finne på å gi kroppen min. Det er nok det kuleste jeg har vært med på rent fysisk i dette landet. Og jeg håper jeg får muligheten til å gjøre noe tilsvarende igjen.

3 kommentarer:

  1. Det hørtes fantastisk ut!

    Takker for en utrolig ålreit blogg, har akkurat lest meg igjennom det meste av innleggene her og jeg gleder meg til mer.

    -/Lars Martin

    SvarSlett
  2. åh, herregud.... max misunnelse på denne opplevelsen!! Blei nesten avslappa bare av å lese din beskrivelse. Tror kanskje jeg sikla litt også.

    SvarSlett
  3. Det var virkelig siklbart.
    :)

    SvarSlett